|
Klik hier, als links het navigatiemenu ontbreekt. |
|
Een oversteekplaats in Shinjuku, de grote zakenwijk in Tokyo. Links naast de voetgangersoversteekplaats is het rijwielpad, van trottoir naar trottoir. |
Voor buitenlanders is het autorijden duidelijk
minder aan te raden. In Japan rijdt men links, hetgeen op zich natuurlijk geen probleem
hoeft te zijn, maar de bewegwijzering in Japan is veel beperkter dan in
Nederland. Snelwegen zijn veelal tolwegen. Ook wordt afgeraden om 's avonds
te rijden omdat de verlichting van de wegen heel beperkt is.
In combinatie met links rijden kan dit tot vervelende situaties leiden.
Daarnaast is autorijden niet aan te raden in grote steden als Tokyo en
Kyoto vanwege drukte en smalle straten. Misschien mede daardoor ziet men veel fietsers. Anders
dan bij ons, dient er in de steden op de trottoirs gefietst te worden.
Links rijden
Hoewel het niet echt typisch Japans is (40% van de
wereldbevolking rijdt links), willen we hier wel het links rijden vermelden, omdat het
zeer waarschijnlijk niet door Britse invloeden is ontstaan, zoals in veel andere landen,
maar mogelijk wel een vergelijkbare achtergrond heeft.
Het schijnt dat de oude Romeinse legers links reden maar dat Napoleon, die nog als
exponent van de Franse revolutionairen met zijn legers bijna heel Europa doortrok, het
rechts rijden introduceerde. De Amerikanen hadden meer op met de Fransen dan met de
Engelsen en dat zou de reden zijn dat zij ook rechts gingen rijden. Voor de meeste links
rijdende landen geldt de Britse invloed en sommigen denken dat dit ook voor Japan zou
hebben gegolden in de 19e eeuw. Dit lijkt echter niet zo waarschijnlijk omdat die invloed
maar kort is geweest en de Amerikaanse, Duitse en Nederlandse invloed groter is geweest.
Waarschijnlijker is het dat dit links rijden in Japan uit de Edo periode (1603-1868) stamt
en door de heersende klasse, de samoerai, is ingevoerd. Hier doen twee theorieën opgeld.
De samoerai droegen hun zwaarden altijd aan de linkerkant van het lichaam,
waarschijnlijk omdat de meesten rechtshandig waren. Als zij elkaar tegenkwamen en zij
liepen rechts van de weg, bestond de mogelijkheid dat de zwaarden elkaar zouden raken. Dit
was desastreus voor een samoerai, voor wie het zwaard heilig was, en dit moest leiden tot
een handgemeen. Om dit te voorkomen ging men links van de weg lopen en ook rijden.
Volgens de andere theorie kon een samoerai (en dit gold ook voor de Europese ridder)
die rechts liep of reed en van links werd aangevallen zich niet snel verdedigen, men moest
zich dan immers eerst minimaal 90 graden naar links draaien. Men kan zich beter verdedigen
als men wordt aangevallen aan de kant van de zwaard-hand, hetgeen over het algemeen de
rechterhand is. Deze laatste theorie is zeer waarschijnlijk ook de reden dat de oude
Romeinen en de Britten links reden respectievelijk nog steeds rijden..